Mit tud nyújtani az egészséges táplálkozás?

Az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozás hozzájárulhat erőnk, egészségünk, jó közérzetünk megörzéséhez.

A válogatott, tápláló, kiegyensúlyozott táplálkozás biztosítja a szervezet számára a  nélkülözhetetlen tápanyagokat. Ami az első és legfontosabb lépés az  egészséges és boldog életmód elérésében. Az egészség és a táplálkozás kapcsolatát összefüggésbe hozzta és tanította Hipokratész, mondván „ a táplálékod a gyógyszered” (Kr.e. 400)

Sok olyan feltételezés is létezzik misszerint az egészséges életmód íztelen, leginkább vízben főtt ételekből áll. Ami persze nincs valóság alapja. Azt tapasztaljuk ma, hogy a Földközi – tenger partvidékén élők táplálkozási szokásai megváltoztak, és ma már nem a mediterrán tipusú táplálkozás szerint étkeznek (krétai étrend). Az étkezési szokásainkat a nyugati világ életmódja szerint megváltoztak.  Ahogy megváltoztak az étkezési szokásaink Europában úgy együtt nőtt a szervezetbe jutatott zsír mértéke . Az 1967 és  1969 közötti időtartamot figyelembe véve a napi zsírbevitel 117 gr. volt, ugyanez 1997 –től egészen 1999-ig 148 grammra nőtt.[3].

Az egészséges táplálkozás egyik fő  előnyeként  a hosszú életet említhetjük. A legmegfelelöbb példa a táplálkozásunk és egészségünk megóvására, a mediterrán tipusú táplálkozás. Számos kutató foglalkozott ezzel a fajta étrenddel, kutatásaik alátámasztják az emberi szervezetre gyakorolt pozitív hatását és az összefüggést a hosszú élettel. A szívbetegségek  illetve rákfajták előfordulásában  is csökkenést tapasztaltak azok körében akik a mediterrán étrendet követték. [1].

Visszont érdemes kiemelni,hogy az emberi szervezetre negatív rekciót gyakorolhat több fajta élelmiszercsoport, amelyek a kiegyensúlyozatlan életmóddal összefüggnek.  Növelhetik az elhízás kockázatát, a rák kialakulását és olyan betegségek megjelenését amik a rossz táplálkozáshoz füzződnek(pl. szívproblémák, rák,diabétesz, csontritkulás és a fogazat elváltozásai), mindenek fontos szerepe van az Európai Unióban.[2] .

Az alsó táblázatban megtalálható a folytatott életmód és a különböző betegségek megjelenése közötti kapcsolat.

A diabétesz II tipusának megelőzésére [3]

 

Bizonyított

 

Alacsony veszély

 

Fokozott veszély

Bizonyított adatok -Súlyvesztés túlsúlyos és elhízott embereknél

– Mozgás

-Elhízott és túlsúlyos

-Has környéki elhízás

-Mozgás hiánya

(Probable)

Lehetöség Bizonyított adatokra

– ásványi anyagok(ami nem felszivodó Szénhidrátok) -Telített zsír
Realisan Bizonyított adatok -ω-3 zsírsav

-Alacsony glükoztartalmú élelmiszerek

– Összesen bevitt zsír

-Trans zsír savak

 

Hiányzó Bizonyított adatok

– E vitamin

-Króm

-Magnézium

– Közepes alkoholfogyasztás

– Magas zsírtartalmú ételek fogyasztása

Szívrendelenességek megelőzésére [3]

 

Bizonyított  

Alacsony veszély

 

Reakció mentes

 

Magas veszély

Bizonyított adatok -Rendszeres testi mozgás

– Hal és halolajok

-Gyümölcs és zöldség

-Kálium

– Alacsonytól közepesig terjedő alkoholfogyasztás (koszoruér betegségekhez)

-E vitamin -Myristic and palmitic acid

-Transz-zsírsavak

-túlsúlyos

– Elhízott

-Magas alkoholbevitel

(Probable) Lehetőség Bizonyított adatokra linolénsav

-Olivaolaj sav

– Teljes kiörlésű gabonák

-Magvak(sótlanul)

-folsav

-stearic acid  

-Dietetikai koleszterin

-Szüretlen kávé

(Possible) Realisan Bizonyított adatok – Flavonoid P vitamin

-Szójaterméke

-gazdag laurinsav

alultápláltság

-B karotin kiegészítésből

Hiányzó Bizonyított adatok -Kálcium

– Magnézium

-C vitamin

-Szénhidrát

-Vas

 

 

Rák megelőzésére[3]

 

Bizonyított Alacsony veszély Fokozott veszély
Bizonyított adatok Testi igénybevétel (vastagbél) Túlsúlyos és elhízott(vastagbél, mellrák áttétes nőknél, vese)

Aflatoxinmáj)

Kinai tipusú halak

(Probable)Lehetőség Bizonyított adatokra Gyümölcs Zöldség (szájbelső,gyomor, vastagbél)

Testi igénybevétel Mozgás (mell)

Húskonzerv (vastagbél)

Só (gyomor)

nagyon meleg italok és ételek (Szájbelső)

 (Possible) Realisan /Hiányosan Bizonyított adatok Ásványi anyagok

Szója

Hal

ω-3 zsírsavak

karotinισ

Vitaminok: B2,B6, folsav, B12,C, D, E

Kálcium, Cink, Szelén

Növények nem tápláló összetétele

flavonoidok, izoflavonok, lignánok

Állati eredetű zsír

heterociklusos aminok

Policiklusos aromás szénhidrogénekες

nitrozaminokat

 

Write a Reply or Comment:

Kedvelj minket

Minden szokást.

Minden szokást meg lehet változtatni, a lényeg hogy merjünk kis lépéseket tenni a változásért

ΑαΑ, dietak.hu